Interrail-passet gäller som reskort pä järnvägarna i hela Europa. Allt fler väljer att resa med tåg till olika platser på kontinenten. Många har numera klart för sig att resa med tåg inte är så tidsödande som många har föreställt sig. Att man sparar miljön är förstås en god bieffekt, men det viktigaste är att man vet att det finns fullt av goda alternativ ifall man skulle vilja ändra sin resa. Då är Interrail-passet en extra utmärkt tillgång. Ibland blir man dessutom av andra orsaker tvungen att resa tidigare eller senare än man tänkt sig – eller en annan väg än man planerat. Det intressanta med Interrail-passet är att man kan ändra resväg och göra nya platsbokningar successivt, när man finner det nödvändigt eller önskvärt. Dessutom är Interrail-passet prisvärt på flera sätt. Att boka ordinarie pris för en resa fram och åter kostar sammanlagt ett belopp som troligen ligger högre än det belopp man skulle betala för samma resa om man använder ett Interrail-pass.
Interrailkorten började säljas 1972 av de europeiska järnvägarna, och fick en mycket bra start. Väldigt många ungdoma valde Interail och ännu fler under de föjande åren. Till att börja med var det endast ungdomar som kumde köpa interrailkort. Men efter ett par år insåg järnvägarna att det fanns en efterfrågan även från vuxna och rentav även från seniorer. Numera är Interrailpasset digitalt, oc det laddas ned i resenärens mobiltelefon. Och där kan man också med hjälp av den datoriserade tidtabellen söka alternativa resvägar och välja att boka eller boka om tåg när man behöver ha platsbiljett. Man kan också boka både sovplatser i en sovkupé, enkelrum om man vill, men också plats i en liggplatskupé, där man bara får st räcka ut sig på en bädd med en filt, tillsammans med några medresenärer.
Vad de flesta inte känner till idag är att man kan köpa Interrailpass även i första klass. Det ger möjligheten att sitta även i bekväma förstaklass sittvagnar, men också att åka sovvagn i första klass. Alla platsbokningar kostar visserligen lite extra, men det är bra att veta att man har en plats. Och de flesta tåg på kontineneten har inte obligatorisk platsbokning. Obligatorisk bokning brukar gälla på många tåg i Frankrike och Sverige, och på alla snabbtåg överallt i Europa.
På hemsidorna till Europarunt och Trainplanet nämns knappt att det finns altenativet första klass, vilket är beklagligt, eftersom förstaklass-alternativet är mycket väl värt sina ytterligare kronor i inköp. Om man jämför priset för en flygresa – inte bara i luften utan även anslutingsresorna – med en tågresa visar det sig ofta att tågresealternativet är klart intressantare. Och man anländer mitt i stan. Ofta behöver man resa med nattåg från Sverige, exempelvis med SJs sovvagnståg frånStolkholm till Hamburg och Berlin, eller med Snälltågets liggvagnståg från Stockholm till Hamburg och Berlin. Och från Hamburg har man utmärkta anslutningar till resten av Europa. Från södra Sverige har man många olika dagförbindelser till Hamburg för vidare färd åt olika håll.
Den som startar sin resa i Sverige har en resa till utlandet inkluderad i Interrailpasset, liksom hemresan i Sverige till den plats där man vill avsluta resan. Den regeln gäller lika för alla de 33 deltagande länderna: utresan och hemresan i eget land ingår.
Som turist kan man välja att resa runt i en del av Europa om man har ett Interrail-pass som gäller en vecka eller en månad. Det finns alternativ för alla önskemål. Den som bara vill resa fram och tillbaka till Paris – dit tar det 24 timmar – kan välja att pass som gäller bara fyra dagar, vilket ger en viss flexibilitet för någon avvikelse om så skulle behövas. Eller ett femdagars… Vill man resa oavbrutet kan man välja ’tremånaders alla dagar’. Ett pass med fyra resdagar inom en månad kostar i andra klass för ungdom upp till 27år bara 2870 SEK i andra klass, 4331 SEK i första klass för en vuxen 28-59 år, och för en senior 60 är fyllda 3924 SEK i första klass. Det kan man jämföra med flyg, om man vill prova på att ändra beteende.
Varför trainplanet.se (!) har all text på engelska och trainplanet.com (!) all text på svenska kan man fundera över. Men man kan ju också köpa ett Interailpass via en av de resebyråer som säljer Interrailpass, exempelvis Kalmar Centrals resebyrå. Och SJ rekommenderar inköp digitalt via trainplanet. Men SJ har ju inga säljställen att besöka. Det finns mycket att utforska och lära sig inom Europa. Och att rädda klimatet för framtida generationer angår oss alla. ●