Bromma flygplats upphör när inrikesflyget flyttas till Arlanda
Meddelandet den 18 september om att BRA kommer att övertas av SAS för att köra den inrikes flygtrafiken betyder också att all inrikes flygtrafik kommer att använda Arlanda flygplats och därmed inte längre använda Bromma. Detta är en efterlängtad lösning av den orimliga och olyckliga låsning som tillskapades för några år sedan när flygvurmarna absolut ville värna flyget på Bromma. Då tecknades ett nytt långtidsavtal om flygtrafik på Bromma med det förmenta skälet att det var viktigt att det fanns en centralt belägen flygplats i Stockholm. När nu flygandet minskat så drastiskt, som det har gjort efter pandemin och alla de miljödiskussioner som faktiskt resulterat i nya resereglementen, nya ansvarstaganden och nya starkare opinionssiffror för miljövänlig trafik istället för miljöförstörande flyg- och biltrafik så har det skett förändringar i beteendet. BRA lider av det starkt minskade inrikes flygandet. Siffran minskning med 50 procent nämns. Att regeringen är orolig för att ett starkt miljöstörande resebeteende ska minska har inte hindrat det ekonomiska ställningstagandet som både SAS och BRA måste göra, nämligen att minska sina kostnader. Bromma går inte ihop. Det skapar stora underskott. Swedavia kan inte fortsätta driva Bromma. Det finns också kapacitet på Arlanda där flyget också minskat. Detta beslut har regeringen svårt att argumentera emot. När dessutom kravet kommer från de två stora svenska flygoperatörerna så är det svårt att motargumentera.
Jag drev hårt linjen att flyget på Bromma skulle upphöra under åren i Stockholmspartiet. Jag hade till att börja med inte ens alla partikamrater med mig, eftersom inte alla då var så medvetna om den extremt miljöförstörande effekten av att flyga, inte minst på relativt korta sträckor. Men argumentet om att Bromma flygplats bättre kunde användas för bostadsbyggande och för mänsklig verksamhet av annat slag, vilket Stockholms invånare och Stockholms ekonomi skulle få fördelar av, det var de argument som enade partiet. Vi fick också rätt många stödjare i fullmäktige, men inte tillräckligt många. Och för några år sedan tecknades alltså, trots de starka miljöargumenten emot, ett nytt långtidsavtal om bibehållet flyg på Bromma. Det var visserligen före pandemin, men miljöargumenten har i övrigt vunnit i styrka. Nu ser det ut som att situationen ska kunna vända mycket snabbare än väntat. Enligt uppgift lär redan Stockholms stad ha tillskrivit regeringen med en uppsägning av det avtal så träffades. Ska varken BRA eller SAS använda Bromma, då måste avtalet sägas upp. Och Swedavia kan inte driva en stor förlustflygplats.
Man kan inte annat än glädjas åt att beteendeförändringar har gjort beslutet möjligt. Det lönar sig att argumentera, till slut. ●